Vítejte ve 3. části předvánočního marketingového průvodce. Z minulých dílů víte, jak si naplánovat vypjaté období na konci roku a máte i několik tipů, jak maximálně využít a zúročit vaše dárkové certifikáty.
Dnes bych se s vámi chtěl podělit o myšlenky, jak probouzet zákazníkovy emoce. To je to největší tajemství, které výrazně ovlivňuje, jak se vám v podnikání daří.
O tom, jestli u vás klient utratí nějaké peníze a kolik, vůbec nerozhoduje naše racionální uvažování nebo stav naší peněženky, jak si mnoho kosmetiček a majitelů salonů myslí.
Slyšeli jste někdy termín neuromarketing?
Je to vědecká disciplína, která zkoumá naše nákupní rozhodnutí a jak se dá ovlivňovat nebo na něj působit. Vědci přicházejí s úžasnými informacemi, jak funguje náš mozek a naše podvědomí. Proč si vlastně kupujeme tu či onu věc. Proč se někde cítíme dobře a jinde hůř nebo co rozhoduje o tom, jestli je pro nás určitá nabídka zajímavá nebo ne.
Zjistlilo se, že 80% našeho rozhodování probíhá na základě emocí. Čím silnější emoce produkt nebo služba vyvolává, tím větší hodnotu má pro mozek zákazníka a tím je větší i jeho ochota za daný produkt nebo službu vydat peníze.
Dnes vám chci předat další tipy, jak se dá neuromarketing využít před Vánocemi ve vašich salonech, aby se u vás klienti cítili co nejlépe a slavnostně a nadšeně vám nechávali své peníze.
Na emoce lidí v tomto období výborně platí výzdoba a uspořádání vašeho prostoru. Vhodně zvolené dekorace ve výlohách nebo interiéru vyvolávají v lidech pozitivní pocity a zcela nevědomky je přenášejí do vánoční nálady. Dekorace „vyprávějí“ příběhy, zasněžené obrázky vyvolávají nostalgii a celková atmosféra evokuje pocit harmonie a klidu. Díky takovému
prostoru kolem nás se pak podvědomě cítíme velmi dobře.
Znovu vám pomůžou poznatky z neuromarketingu.
Jasně označte všechny vystavené výrobky cenou. Buď jednotlivě nebo k ucelené řadě hezkým rámečkem. Do něj vložíte kartu se soupisem výrobků a jejich příslušnou cenou. Klient se vás zeptá na cenu pouze jednou, ale pak už se cítí trapně, když se musí zeptat znovu. Většina z nich pak kvůli tomu také nic nekoupí.
Tak jim rozhodnutí usnadněte! Třeba tím, jakou barvu cenovek zvolíte. V neurolaboratořích bylo dokázáno, že např. cenovky na červeném podkladu tlumí mozková centra, zodpovědná za naše racionální rozhodování. Vyšší cenu tak zákazník akceptuje mnohem snáz, než když by byla uvedena klasicky černá na bílém pozadí.
Co je ale další velmi zajímavá věc, záleží i na tom, jak je cenovka napsaná. Čím je cenovka delší, tím v podvědomí zákazníka vzniká pocit, že bude muset vydat více peněz.
Mnohem lepší je tedy napsat cenu ve tvaru 990 než 990,-Kč.
Současně se zrakem je pro nás nejdůležitějším smyslem čich. Velmi silně působí v emočním centru našeho mozku a je významným spouštěčem emocí. V přeneseném smyslu slova čich spojujeme i s se zažitými větami typu: „Jak se dnes cítíš?“ nebo „Toho nemůžu ani cítit.“ Studie také ukazují, že vůně mají vliv na krátkodobou i dlouhodobou paměť.
Výzkumy jedné německé univerzity dokázaly, že čich z 85% ovlivňuje naše mínění o nabízeném zboží.
Díky příjemné vůni stoupá ochota ke koupi o 14,8% a o téměř 19% se zvyšuje zájem o nabízeném zboží komunikovat.
Jiné testy zase ukázaly, že když byly eliminovány rušivé pachy (odbarvovače na vlasy, dezinfekce, jídlo, toalety), zvýšila se průměrná útrata klientů téměř o 25%.
Díky příjemné hudbě a vůni vzbuzujeme v klientech pocit důvěry a bezpečí. Receptory sluchu a čichu pomáhají vyplavovat hormon oxytocin, který je za tyto pocity zodpovědný. Navíc tak stimulují zákazníkovo rozhodnutí o koupi zboží nebo služby.
Proto je tak důležité dbát na to, aby v salonu byla za všech okolností příjemná vůně a zněla příjemná hudba. Není třeba zdůrazňovat, že k ošetření by si klient měl možnost vybrat žánr, který má nejraději nebo by to měla být relaxační hudba, pomalý jazz či lovesongy. Naladit stanici a pustit klasické rádio je dnes v salonech zcela nepřípustné a mimořádně nevhodné.
Testy bylo jednoznačně prokázáno, že akustické vjemy a hudba, která má s nabízeným sortimentem služeb či produktů spojitost, v některých případech ovlivnily klienty natolik, že prodeje vzrostly až o 50%.
Vánoční atmosféru můžete podpořit také malou ochutnávkou vánočního cukroví, perníčků nebo kvalitních čokoládových pralinek.
Chvilky pohody zkuste doplnit i slavnostním vánočním nápojovým menu, do kterého můžete zařadit svařené víno, vaječný koňak, punč nebo pro řidiče třeba horký jablečný džus se skořicí a hřebíčkem.
Nebojte se měnit své vánoční zvyklosti v salonu. Udělejte první krok a změňte nebo vyzkoušejte třeba jen jednu věc. A za týden další. Budete překvapeni, jak se dá do pohybu vše okolo vás a vaše podnikání dostane novou energii.
♥ Jestli máte v hlavě další myšlenky nebo tipy, které u vás v salonech dobře fungují, prosím, podělte se o ně s ostatními. Třeba formou krátkého komentáře dole pod článkem.