V tomto dílu seriálu se podíváme na další dva typy podvědomého chování našeho mozku, z nichž ten pod číslem 4 je poměrně dost kontroverzní, nicméně velmi často rozhoduje o našem způsobu přemýšlení nejen v salonech, ale i v běžném životě.
Zní to možná trochu složitě, ale jsou to jedny z našich nejčastějších a nejdiskutovanějších reakcí našeho mozku. Neodmyslitelně patří do obří skupiny kognitivních zkreslení a téměř denně jsme svědky, jak se jejich efektu zneužívá např. při šíření dezinformací všeho druhu.
Jsou to tendence vyhledávat a upřednostňovat informace, které jsou v souladu s tím, čemu věříme, ale naopak přehlížet z zlehčovat ty, které jsou jiné nebo opačné.
Motivované usuzování je pak typem konfirmačního zkreslení, kdy přikládáme daleko větší váhu argumentům, kterým věříme nebo chceme věřit a opačné argumenty ignorujeme nebo je podvědomě považujeme za nekvalitní.
V našem oboru jsou obě zkreslení velmi nebezpečná např. v tom, že spousta kosmetiček dnes téměř nebere v úvahu fakta, výsledky seriózních výzkumů a prostou fyziologii našeho těla, ale velmi lehce uvěří informacím, kterými si jen chtějí potvrdit svá rozhodnutí nebo některá svá přesvědčení.
Týká se to např. složení produktů nebo často omílaných a „sporných” ingrediencí, které kosmetické produkty obsahují. Některé z diskutovaných látek totiž třeba ani z fyziologického nebo chemického hlediska nemohou škodit tak, jak se obecně z různých internetových článků, řetězově sdílených informací a FB diskusí usuzuje. Bohužel některé firmy toho pak také využívají čistě z marketingového hlediska, protože jsou podobné diskuse teď velmi trendy a krásně se na tom dá přihřát vlastní polívčička.
Jednoduše. Jak se říká, ne všechno je zlato, co se třpytí a je nanejvýš prospěšné získávat relevantní informace ze všech stran, zamýšlet se i nad těmi, které zrovna nechceme slyšet, nebo se nám tzv. nehodí do krámu a následně postupovat logicky, podle selského rozumu a pokud možno nestranně.
Nechci se nikoho dotknout, ale dle mého názoru je fanatismu a extrémismu v různých podobách a ve všech oblastech našeho života víc než dost, tak proč bychom si jím měli kazit i náš krásný obor. Co říkáte?
je dalším z kognitivních zkreslení a ukázka, jak funguje náš mozek. Zní trochu tajemně až strašidelně, ale toto zkreslení v mozku v podstatě způsobuje, že často podvědomě předpokládáme, že naši klienti mají podobné znalosti jako my a přesně chápou, o čem mluvíme.
Poté, co totiž získáme určitou úroveň znalostí a praxi, je pro nás těžké si představit nějaký problém nebo téma z pohledu ostatních, kteří tyto znalosti nemají.
Představte si, že vůbec nesportujete, o jízdní kola se nezajímáte a někdo vám začne vysvětlovat, že přehazovačka na kole, které si zrovna prohlížíte, má zadní indexový systém řazení. Nebo si půjdete koupit nový mobilní telefon a prodávající se bude rozplývat nad tím, jaký výkon má čip, který je uvnitř.
Ano, právě jste dostali informace, kterým vůbec nerozumíte, nechápete, v čem jsou pro vás prospěšné, v podstatě vás nezajímají, a především se podle nich rozhodně nebudete rozhodovat, jestli si výrobek koupíte, nebo ne.
Navíc máme také velmi často tendenci používat termíny a žargon, který je pro určitý obor typický a tím nasadíme zmatenému klientovi ještě korunu.
Především si uvědomte, že minimálně 2/3 klientů nejsou fanoušci kosmetiky jako vy a potřebují i naprosto triviální věci vysvětlit a ukázat, proč jsou pro ně důležité. A pokud možno opakovaně. Jistě mi z praxe dáte za pravdu, jaké množství chyb ještě stále klienti dělají např. u odličování, i když se o něm stále píše a vy máte pocit, že už to musí znát každá civilizovaná žena na Zemi.
Vždy používejte jazyk laika-vašeho klienta, aby naprosto dokonale rozuměl všemu, co mu říkáte. Příliš odborné názvy, cizí slova a profesionální termíny si schovejte na setkání lidí z oboru. Vaše klienty jimi rozhodně více otrávíte, než ohromíte.
A nakonec, nikdy nečekejte, že klienti budou o informacích přemýšlet jako vy. Čím víc budete přemýšlet za ně a budete se dívat na věci jejich očima, tím víc vás budou milovat.