Myslím, že každý, kdo začal podnikat ve službách v oborech krásy někdy vyzkoušel propagovat svoji službu nebo salon tím, že inzeroval v místním tisku nebo se alespoň snažil vytvořit nějaký leták nebo poutač.
Každý reklamní text má svoje náležitosti a sami jste mohli vyhodnotit, do jaké míry vám fungoval a kolik vám přivedl zákazníků. Prosím? Že moc nefungoval? Tak jse pojďme podívat na pár základních reklamních tipů, na které byste neměli zapomínat:
Teď si asi řeknete, to je ale hloupá otázka. Ovšem divili byste se, kolik majitelů salonů se nechá „ukecat“, aby svou reklamu uveřejňovali v těch nejrůznějších časopisech, novinách nebo na místech, které nejsou nejsou pro jejich druh podnikání ani klientelu relevantní. Znovu se vracíme k základní otázce každého podnikání ve službách – „kdo je můj zákazník“
Čtou vůbec tento časopis či noviny, kde chci inzerovat, lidé, které potřebuji oslovit? Chci rozdat letáky opravdu těm správným potenciálním klientům, kteří by na ně mohli reagovat? (stolek v čekárně u doktora vážně není to nejlepší místo…;-). Chci umístit svůj poutač skutečně na místo, kde se mí potenciální klienti pohybují?
Jestli se rozhodnete inzerovat v tisku a chcete uveřejnit pouze 1 inzerát na 1/4 strany, je to asi zbytečné. Klient si totiž nabídky všimne většinou až po několika opakováních. Nezapomínejte, že to také není jen o nejlevnější ceně inzerce s tím, že vám pak musí být jedno, kde bude váš inzerát umístěn. Usilujte vždy o nejlepší umístění a následnou redakční podporu zdarma.
Pokud je to možné, vždy žádejte reklamní prostor na pravých stranách časopisu. Proč? Protože výzkum jednoznačně dokázal, že naše oči zůstávají na pravých stranách déle než na levých a lépe je vnímají. Zkuste si rychle „prolítnout“ nějaký časopis a hned uvidíte, co mám na mysli.
Samozřejmě je toho víc, než jen umístění umístění reklamy. Pokud propagujete kosmetický nebo kadeřnický salon, vždy chtějte být ve stejné tématické části časopisu, tzn. v sekci kosmetika & vlasy. Počítejte s tím, že inzertní pracovníci tento prostor vždy chtějí držet svým VIP klientům, ale v případě, že inzerujete opakovaně a budete neústupní, určitě máte šanci. V rámci inzertního balíčku je zvykem mít nárok i na redakční podporu, kde máte výborný prostor více se rozepsat o vašem salonu nebo o něčem speciálním, co máte v nabídce a čím se odlišujete od ostatních.
Dobrý způsob, jak získat určitou inspiraci je projít si pár kvalitních časopisů (klidně i zahraničních) a vnímat svůj pocit, jak na vás jednotlivé reklamy působí. Který inzerát vás okamžitě zaujal a čím? Teď samozřejmě nemyslím konkrétní značku, ale způsob, jakým je prezentovaná. Nebo naopak, které reklamy jsou nevýrazné, nudné nebo jen nechápete „co tím chtěl básník říct“ a proč na vás tak působí?
Titulek rozhoduje, jestli čtenáře zaujme a bude číst dál nebo ne. Správně napsaná hlavička jakékoliv nabídky tvoří 80% úspěchu. Velmi důležitá poznámka k nejčastější chybě – název vašeho salonu nebo fotografie NENÍ správný titulek.
Drtivá většina inzerátů nebo letáků je stylizovaná tak, že obsahuje v záhlaví pouze název salonu a dále soupis nabídky ošetření nebo přístrojů, které jsou v salonu k dispozici. Tomuto typu prezentace se říká branding, neboli budování povědomí o značce. Podobný typ propagace se vyplatí pouze opravdu velkým a zavedeným firmám, které jsou všeobecně známé a pouze posilují povědomí o své značce u obrovské skupiny lidí. To ale není případ salonu nebo kadeřnictví a v bodu 4 jsme si řekli, co rozhoduje u klientů. V tomto případě nevidí, co je v inzerátu pro něj, jen zjistí, že existuje nějaký další salon. A jeho reakce? „No a co, takových je spousta dalších, to mě moc nezajímá…“
Avšak když už v titulku zjistí, co všechno nabídkou získá, jaké přání mu nabídka splní nebo kolik peněz ušetří, zvyšuje se jeho zájem a pozitivní reakce podle statistik až 10x. Nabídka musí být ovšem jednoznačná a jasně formulovaná.
Ano, to je další a opomíjený moment, který zvyšuje vaši šanci, že klient na vaši nabídku zareaguje. V inzerátu nebo letáku musí být naprosto zřejmé, co má čtenář udělat. Ať už je to výzva k rezervaci nebo návštěvě vašich internetových stránek, facebooku nebo výzva ke vstupu do soutěže atd atd. Výzva musí být ovšem pouze jedna a jasně formulovaná, v inzerátu či letáku není prostor pro více možností. A co je neméně důležité jako titulek? Nabídku vždy omezte časem nebo počtem! (např. platí pouze do…, pro prvních 20 volajících…atd) Tady platí, že čím kratší čas nabídka je, tím lépe funguje.
Sledování reakcí na vaši nabídku je naprosto zásadní. Jedině tak zjistíte, jestli je potřeba nabídku pozměnit, aby v budoucnu lépe fungovala. Naopak, v případě, že vám nabídka přivedla nové klienty , je třeba ji opakovat dokola až do té doby, než fungovat přestane. Teprve potom vymyslete a vyzkoušejte novou.